subota, 22. svibnja 2021.

Trči kao slon

 Neki dan sam sat i pol slušao "podcast" o prašini koja se digla oko tenisica koje su izgleda jedine zaslužne za novo nastali bum maratonskih i polumaratonskih rekorda. Ne znam zašto sam slušao jer sam o tome već zauzeo svoj stav i dodatno kompliciranje te navođenje razloga za i protiv meni samo muti vodu koja mi je ionako dovoljno mutna. To je slično svakom današnjem pokušaju da usvojite nešto. Bilo da se tu radi o nekoj novoj vještini ili tek pukoj kupovini običnog "gadgeta". Toliko je toga što bi trebali znati da nema teorije da uopće saznate išta pa se sve svede da na kraju odabiremo kao u onom vicu ... onu koja ima najveće sise ... ha, ha, muška posla. Podcast je vodio neki lik ... sad se ne sjećam koji ali gosti su bili Ross Tucker bivša zvijezda američkog nogometa za kojeg nemam pojma kakve veze ima sa trčanjem ali ima "Ph.D." ili bi rekli čovik je "dotur", a radi i kao analitičar na web stranicama "The Science of Sport". Drugi je bio Geoff Burns bar relativno solidan trkač(maraton 2:24:58) i doktor biomehanike. Osim puno natezanja oko toga dali su tenisice Nike 4% i next% zapravo mehanički doping te ih treba zabraniti čuo sam i nekoliko zanimljivih stvari. Meni je od svega toga bilo zanimljivo saznanje tko je u životinjskom svijetu najefikasniji trkač. To nebi pogodio ni da sam se najeo bunike. Kruh te neće ispada da je to slon! Čovijek koji godinama izučava biomehaniku trčanja je iznio jednostavno i vrlo lako provjerljivo objašnjenje po kojem je efikasniji onaj koji ima dulje noge i to je manje više stvarno tako. Postoje još i neki drugi uzroci ali to je to. Fakat slon ima noge ... ideš, rekao bi kao žirafa ali nisam siguran dali sam u pravu. Nemam niti jednu žirafu u blizini da izmjerim. Znam iz mojih mladih dana kad sam sav bio opčinjen indijom i indijskom filozofijom da se u indiji ženama koje lijepo i senzualno hodaju odnosno njišu bokovima govori kako hodaju kao slonice. To je naravno kompliment, a danas bi kao odgovor na tako nešto zaradio šamarčinu. Prvo pomislim: nije li slon malo pretežak? Je bome(može i bez odvajanja ha) ali efikasnost se mjeri po težinskoj jedinici, a ne koliko energije slon troši ukupno. Da je težak to se zna ili bar znaju oni kojima slon stane na nogu. Da ne polemiziram sa dotičnim vjerovati ću mu na riječ i tu dolazimo do zapravo najvažnijeg detalja koji svima promiče u cijeloj to priči zašto su te tenisice toliko dobre. Ako se sjećate onog nesretnog Pistoriusa(Oscar) koji je trčao sa karbonskim protezama ispod koljena. E pa bilo je samo pitanje trenutka kad će se proizvođači tenisica dosjetiti da naprave to isto ali malo sakriveno. Jedan sastojak tog cijelog sustava koji omogućava uštedu od 4% potrošnje kisika, a što su potvrdila i nezavisna istraživanja je produženje donjeg dijela noge bez dodavanja veće težine. Po tom pitanju u Nike-u postaju potpuno neuračunjljivi i neki tvrde da zadnje tenisice koje je nosio Kipchoge imaju potplat viši od 5 cm. Ali ako je to dovoljno svaka šuša bi mogla napraviti tako visoke tenisice no nije sve u tome. Naime toliku debljinu omogućava novi materijal Pebax(hi tech polymer) koji je izuzetno lagan. Već prije pojave tog materijala prvi pomak u tom smislu je imao Adids sa takozvanim Boost materijalom(expanded thermoplastic polyurethane, E-TPU). No tada je ekonomija trčanja(smanjena potrošnja kisika) bila poboljšana oko 1% što je u okviru varijacije koju trkači imaju gotovo svaki dan. Ono kad te iznervira žena ili šef. Kad smo već kod težine, studije su pokazale da dodatnih 100 grama težine u tenisicama znači dodatnih 1% veću potrošnju kisika. Dao sam si truda pa sam izmjerio težinu manje više svih vrsta tenisica koje sam koristio zadnjih 7 godina. apsolutni pobjednik u kategoriji teških je upravo Adidas Boost Supernova Glide iz 2014 godine koje još uvijek imam i koristim ali za divno čudo u njima sam istrčao i najbrži maraton. 



 One su sa malom preinakom tj. tanjim uloškom od originala nešto malo lakše od 300 gr.(293 gr.), dok su najlakše Sketcher GO Run 5 iz 2018 sa svega 205 gr. U njima sam trčao maraton u Beču i teško je reći bilo što o njihovoj efikasnosti jer sam trčao bez previše naprezanja i to je definitivno bio maraton u kojem mi je bilo najlakše. Bar mi se tako čini. Sve ostalo Nike, NB, Asics, Adidas Adizero su između toga oko 250 gr +/- 10-tak grama i nije vrijedno truda birati tenisice po tom kriteriju. Ja sam se pitao kako je moguće da tako visoke tenisice kao platformice mogu biti stabilne ali tu dolazi karbon koji izgleda ima neku zakrivljenost zbog rasterećenja zgloba palca. Ta ploča ima oblik poput žlice pa se jako dobro može sakriti u tako debelom potplatu. Neka preliminarna ispitivanja su pokazala da je povrat energije ako trčite u tenisicama sa materijalom potplata Ethylene-vinyl acetate (EVA) oko 60%, za E-TPU oko 70% dok je za Nike-ov Pebax fantastičnih 80%. Naravno nemojte se zanositi time da ne treba trošiti energiju, a tenisice će same odraditi sve ali ipak ušteda je evidentna. Na koncu tu je i zabrinutost nekih znanstvenika da će dugoročne posljedice koje proističu iz promjene prirodne biomehanike možda biti značajne ali to tek treba istražiti. U međuvremenu su slične poteze napravili i ostali proizvođači mada se to još ne vidi u rezultatima, a i Nike se osigurao patentima na neke komponente koji samo u skupnom djelovanju čine tu razliku.

Ideja dotičnog dvojca iz podcast-a je da se slično kao što su to prije nekoliko godina učinili za tenisice skakača u vis ograniči debljina potplata i na taj način jednom komponentom regulira sve ostalo. Jer ako je potplat tanji tada karbonska ploča ne može biti efikasno zakrivljena pa se rasterećenje jednih tetiva prenosi na zglob palca i cijela priča nije više ista. To je izgleda i razlog zbog kojeg ostali proizvođači ne postižu baš tako dobre rezultate usprkos dodavanju karbonske ploče ili karbonskih traka. Jedne takve sam i ja kupio ali još nisam ubjeđen da su uopće nešto efikasnije od ostalih koje imam. Od svega na utrci najbolji doping je jaka glava ili tvrda glava kako hoćete. Ona koja kaže da ti to možeš i kad ti se pri kraju upale sve crvene lampice dodaje gas tvrdeći da to nije ništa nenormalno niti nešto što jedno hladno pivo nakon utrke neće izlječiti. Na kraju kad si u zadnjim kilometrima maratona niti ne osjećaš noge, a kamoli što ti je na nogama.    

 

 

  

Nema komentara:

Objavi komentar