četvrtak, 13. travnja 2017.

Lagano ili udobno(sigurno)

  Koliko utjecaja na utrci imaju tenisice? Narodna poslovica kaže: "boj ne bije svijetlo oružje već boj bije srce u junaka". Može poslužiti i ona anegdota o Paganiniju koji je navodno svirao na jednoj žici, a da to neki nisu ni primijetili. Kad si majstor nemaš problema. Nedavno preminuli Ed Whitlock je svjetski maratonski rekord(za starije od 85 g.) trčao u tenisicama starim 15 godina. To je na neki način uskladio sa svojim godinama kao što netko usklađuje kravatu sa bojom svoje košulje. Nekoliko sati trčati u bilo kakvim tenisicama svakako nije ugodno i svaka sitnica može prerasti u manji ili veći problem. Ja obično biram nešto što je provjereno na dugim treninzima ali ovaj put pokušavam naći dlaku u jajetu moje forme pa ću rizikovati i posegnuti za nečim što bi mi u teoriji moglo donijeti možda koji minut. Možda mi se i obije o glavu. Prvu dužu utrku odnosno polumaraton sam trčao u potpuno novim tenisicama kupljenim dan prije utrke. Nabio sam žulj na prednjoj strani stopala iako sam cijelu utrku imao dobar osjećaj i zapravo tenisice su mi bile udobne. Možda ih nisam dobro vezao, možda je problem bio u tome što prije toga nikad nisam trčao dulje od 12-13 kilometara, nikad neću saznati. Još uvijek imam te tenisice ali gotovo da nikad više nisam trčao u njima. Doktor kod kojeg sam poslije polumaratona išao ali zbog išijasa mi je popljuvao tenisice i rekao da u njima ne bi išao niti na plažu. Što god to značilo.
Ja ih već evo 3 godine šetam po Puli i okolici i ništa im ne fali. Za pripreme prvog maratona sam kupio jedne tenisice koje su mi tako dobro legle da sam kupio odmah još jedne, pa za svaki slučaj još jedne jer svaki put kad promjene isti model to zapravo može da bude sasvim druga priča. Ne nužno i dobra. Znači 2014. godina je bila godina kupovanja tenisica. Još sam kupio tri para raznih(trail, bare foot, ..) ali nisam se usrećio sa ostalima. Prvi maraton sam istrčao u relativno novim tenisicama i nisam imao nikakav problem sa udobnošću. Onda je uslijedila pauza od skoro godinu dana tako da nisam ništa kupovao ali ni trošio. Zato sam drugi maraton trčao u onim prvim tenisicama jer su do tada prve i druge skupile preko 1200 kilometara. Iako sam imao još jedne novije istog modela, odlučio sam da počastim te moje prve sa jednom utrkom. Još uvijek smatram da bez obzira što su modeli isti(osim boje) i imaju otprilike isto kilometara te prve tenisice nekako najbolje stoje. Ah prva ljubav zaborava nema. Imam osjećaj kao da ih nemam. Sad su na redu treće da zasluže jednu utrku iako sam u njima trčao "Plitvički" polumaraton i "wingse". Samo maratoni se računaju kao utrke ostalo je onako. Nedavno sam čitao članak od Dr. Jack Daniels-a(na www.runsmartproject.com) o utjecaju težine tenisica na rezultate utrka. Jack Daniels inače poznat po knjizi "Running Formula" je ranih 80-ih radio istraživanja za Nike. U tim istraživanjima je obuhvaćeno i jedno o utjecaju težine tenisica na potrošnju kisika kod trčanja. Rezultati istraživanja navode na zaključak da je "cijena" težine u tenisicama od 100 grama oko 1% potrošnje kisika. Obzirom na naš VO2max koji je fiksan znači da će rezultat biti umanjen. U članku on navodi primjer za trkača sa VO2Max = 55,55 ali ja sam koristio BrianMac kalkulator i postavio moj zadnji rezultat od 3:10(slika 1) iz kojeg je izveden približan VO2Max od 50,21 [mls/kg/min]. 


                                   Izračun VO2 iz rezultata maratona za 3:10:00

To svakako ne mora biti potpuno točno jer se ne uzima u obzir ekonomija trčanja ali obzirom da me zanima odnos to je dovoljno dobar podatak. Zapravo je važna potrošnja VO2 pri tom tempu koja je 41,0. Umanjim li potrošnju za 1%(100 grama teže tenisice) ona je 40,6. To odgovara vrijednosti 49,7 VO2Max za trčanje maratona od 3:11:40 sekundi(slika 2). Znači za mene nešto manje od dvije minute sporije. 
                                  Izračun VO2 umanjen za 1% daje maraton za 3:11:40

Nove tenisice koje sam kupio prije nekoliko mjeseci imaju 262 grama(svaka) dok ove stare imaju 326 grama što je i malo više od 100 grama razlike. Visina pete prema prstima(heel drop) je niža kod novih i iznosi 6 mm, dok stare imaju 8,7 mm. To bi svakako prevagnulo kod mene za utrke do deset kilometara jer ja trčim prednjom stranom stopala. No ipak sam u maloj dilemi jer kod trčanja maratona pri kraju utrke sve se to malo uruši. Guzica nam pada niže pa čak i oni koji izrazito trče na prstima sjedaju na pete. Činjenica je i da su ove nove zapravo "trail" tenisice. Doduše sa vrlo dobrim osobinama na asfaltu ili makadamu i još su crvene ... danas "crvene" nitko ne voli ... Ne, ne bi mi pasale uz novi dres. Teget plavi dres(počinjem vežbati ekavicu), j... one stare su teget plave. Baš bi sav bio ko "matroz". Ipak i minuta ili dvije je veliko ko kuća ako ti fali za neki baš onako rezultat. Ajd ti budi pametan. Koliko meni traju tenisice još će sve imati priliku trčati maraton samo dali ću ja to moći?

Nema komentara:

Objavi komentar